delicious recipe
resep masakan indonesia
resep masakan indonesia
Adi Sucipto News and Entertainment

The Features of Boris and Gleb Festivals in the Light of Byzantine Tradition

Andrey Yu. Vinogradov

Abstract


The present paper analyses the liturgical structure of the translation of SS. Boris and Gleb’s relics in 11th–12th centuries. All four feasts had a different structure: a one-day or two-day feast, with or without the consecration of the church. In two of three cases (under Yaroslav the Wise and in 1115), the consecration of the church in Vyshgorod was done next to the very relics of the holy princes themselves. The choice of the feast’s structure depended on the Greek metropolitan. This is particularly clear in the case of the third translation (1072), when the metropolitan, doubtful of the princes’ holiness, consecrated the church using other relics, and then transferred the relics of the princes into the already-consecrated church.

Keywords


liturgical studies; Boris and Gleb; Old Rus; transfer of relics; consecration of church; hagiography; chronicles

References


Бугославський С., Пам’ятки XI-XVIII в.в. про князiв Бориса та Глiба, Киïв, 1928.

Дмитриев Л. А., “Сказание о Борисе и Глебе”, в: Словарь книжников и книжности Древней Руси. XI -первая половина XIV в., Ленинград, 1987, 398-408.

Желтов М. С., “Чин освящения храма и положения святых мощей в византийских Евхологиях XI века”, в: М. С. Желтов (вступление, перевод и комментарии), Реликвии в искусстве и культуре восточнохристианского мира, Москва, 2000, 111-126.

Желтов М., диак., “Две византийские молитвы на перенесение св. мощей”, Богословские труды, 40, Москва, 2005, 122-127.

Жития святых мучеников Бориса и Глеба и службы им, подг. к печ. Д. И. Абрамович, Петроград, 1916.

Лавров П. А. Материалы по истории возникновения древнейшей славянской письменности, Ленинград, 1930.

Лосева О. В., Жития русских святых в составе древнерусских Прологов XII -первой трети XV веков, Москва, 2009.

Назаренко А. В., “Борис и Глеб, свв.”, Православная энциклопедия, VI, 2003, 44-60.

Новгородская первая летопись старшего и младшего изводов, под ред. и с предисловием А. Н. Насонова, отв. ред. М. Н. Тихомирова, Москва -Ленинград, 1950.

Повесть временных лет по Лаврентьевской летописи 1377 г., подготовка текста, перевод, статьи и комментарии Д. С. Лихачева, под ред. В. А. Адриановой-Перетц, изд. 2-е, испр. и доп., подгот. М. Б. Свердлов, С.-Петербург, 1996.

Пермяков В., “Чин освящения храма в восточных традициях”, в: Православное учение о церковных Таинствах, III, Москва, 2009, 348-351.

Полное собрание русских летописей, I: Лаврентьевская летопись, Москва, 1997.

Соловьев К. А., “Культ святых Бориса и Глеба во властных отношениях древней Руси XI -начала XII века”, Вопросы истории, 5, 2002, 14-33.

Ужанков А. Н., “Святые страстотерпцы Борис и Глеб: к истории канонизации и написания житий”, Древняя Русь. Вопросы медиевистики, 2, 2000, 28-50; 1(3), 37-49.

Успенский Б. А., Борис и Глеб: восприятие истории в Древней Руси, Москва, 2000.

Botte B., Brakmann H., “Kirchenweihe”, Reallexikon für Antike und Christentum, 20, Stuttgart, 2004, 1139-1169.

Collectanea Borisoglebica, Paris, 2009.

Downey G., “The Church of All Saints (Church of St. Theophano) near the Church of the Holy Apostles at Constantinople”, Dumbarton Oaks Papers, 9, 1956, 301-305.

Ruggieri V., “Consacrazione e dedicazione di chiesa, secondo il Barberianus graecus 336”, Orientalia Christiana Periodica, 54, 1988, 79-118.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2012 Andrey Yu. Vinogradov

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.